Odotusta ja jännitystä
DJ:t tekivät osuuksiaan pitkin viikkoa ennen H-hetkeä RWR:n kiinteässä
studiossa ja lopullinen ohjelma talletettiin kasetille vasta lähetyspäivän
iltana. Perjantaina 8.4. toivat lehtien lisäksi myös muut radioasemat
julkisuutta Carolinen aloitukselle. Radio Jyväskylä kertoi asiasta
ja Ylen Ysiysi puuttui asiaan pitkällä myös DX-kuuntelijana
tunnetun Juha Hintikan toimittamalla ohjelmalla pelotellen jälleen radiohäiriöillä.
Aikaisemmin samalla viikolla operaattorit olivat käyneet katsastamassa
pari mahdollista lähetyspaikkaa Aittovuoresta ja Kotalamminmäestä.
Tilanne näytti todella huonolta, sillä metsässä oli lähes
metri lunta. Se varmasti vaikeuttaisi tavaroiden kantamista ja paikalta pakenemista.
Lähetyspäivää ei voitaisi enää ly-kätä,
koska se oli saanut niin paljon julkisuutta. Mikäli RWR ei nyt tulisi
ääneen, se ei enää koskaan saisi palstatilaa uudelle mahdolliselle
yritykselle. Koska yksi projektin tarkoituksista oli saada mahdollisimman
paljon julkisuutta vapaan radion aatteelle, niin päätettiin että
hankeen ja metsään lähdetään vaikka mikä tulisi.
Perjantaina 8.4. koko porukka kokoontui erään RWR:n jäsenen
kotiin Halssilassa ja päätettiin lähteä katsastetuista
paikoista juuri Kotalamminmäkeen Jyväskylän eteläpuolelle.
Lähetyspaikka on yli 200 metriä merenpinnasta. Paikalle lähtisi
kolme miestä tavaroiden kanssa mukanaan myös kaksi LA-puhelinta
yhteydenpitoa varten. Yksi auto miehistöineen oli Jyväskylän
ympäristössä kuuluvuutta tarkkailemassa ja kaksi muuta oli
vahdissa Kotalamminmäen maastossa LA-puhelimien kanssa.
Juuri ennen lähtöä RWR sai sisäpiirin tiedon, että
paikkakunnalla olisi kaikkiaan 8 peilausautoa ja että RWR:n nappaavalle
partiolle oli luvattu palkkio. Nähtävästi PTL:n pomot alkoivat
kypsyä turhiin Jyväskylän matkoihin ja päättivät
lopettaa touhut kertarysäyksellä. Peilaajat kuulemma itse nimittivät
reissujaan "Jyväskylän ryyppyreissuiksi". RWR päätti
että tätä lähetystä ei keskeytetä, ellei vahdeilta
tule nimenomaan tietoa että PTL kiipeää jo rinteessä.
Ei nimittäin ollut syytä uskoa että PTL tai poliisi viitsisivät
lähteä metriseen hankeen.
Illalla kello 21.00 jälkeen varsinaiset operaattorit laitteineen kuskattiin
rinteen juurelle ja reilu kilometri myöhemmin laitteet kasattiin mäen
päällä pienen aukean reunaan. Yagi nostettiin puuhun ja suunnattiin
kohti Jyväskylän keskustan valoja. Kello 22.55 kytkettiin virta
5 wattiseen lähettimen driveriin ja tarkistettiin antennin SWR:t. Ne
näyttivät olevan kohdallaan. Radio-Rambo kuunteli taskuradiolla
Radio Jyväskylää, joka kuulutti lähettävänsä
vain tauotonta musiikkia ennen seuraavan ohjelman alkamista. Hekin halusivat
olla kuulolla tarkastamassa pääseekö RWR lupauksiensa mukaisesti
ääneen niin että kuuluu.
|