Alkuperäinen KISS FM
Ulkomaisilta esikuvilta nimensä anastanut KISS FM on Jyväskylässä
toimiva vapaa radioasema eli maapiraatti. Kun "laillinen" KISS FM
(Helsinki, Tampere, Turku ja Oulu) vietti keväällä 1998 hikisiä
3-vuotissynttäreitään, Suomen alkuperäinen KISS FM valmistautui
jo 10-vuotissynttäreihinsä.
 |
KISS FM:n ULA-lähetyskalusto auton takapenkillä Jyväskylässä talvella 1988-89. Menossa lähetys taajuudella 95,9 MHz stereona.
|
KISS FM:n lähetystaajuus on aina ollut 95,9 MHz stereona. Asema on ollut
useinmiten äänessä perjantai- ja lauantai-iltaisin kello 23.00
jälkeen. Juhlapyhien, kuten joulun ja vapun, kunniaksi on usein ollut
erikoislähetyksiä.
Suoranaisena syynä KISS FM:n syntyyn oli Right-Wing Radion Jyväskylässä
aiheuttama piraatti-innostus. Pian RWR:n käryn jälkeen kesällä
1988 joukko piraateista kiinnostuneita nuoria miehiä otti yhteyttä
ex-RWR:n miehiin. Yksi RWR:n miehistä oli tuolloin kesällä
1988 töissä Jyväskylän Prismassa. Prisman parkkipaikalla
oli eräänä kesäisenä iltana vuonna 1988 kello 20.00
jälkeen KISS FM:n suunnittelukokous. Paikalla oli kymmenkunta heppua.
RWR:n opastuksella KISS FM sitten nousikin siivilleen.
Laitehankintoihin kerättiin porukalla kolehti. Kunnon tasoon tarvittava
stereoenkooderi oli Jyväskylässä jo ylimääräisenä
valmiina, ja 30-wattinen ULA-lähetin tilattiin Veronica FM:ltä Englannista.
Lähetin oli sen ajan huippua. Se oli paikallisradiovaatimukset täyttävä
PLL-kideoskillaattorilähetin, jollaisia ei vielä oltu Suomessa piraattipiireissä
nähtykään.
Lähettimen maahantuontiin liittyi mielenkiintoinen episodi. Muutamien
RWR-miesten hyvän ystävän perheenjäsen oli tuolloin töissä
postitullissa. Kun lähetintä haettiin tullista, selitettiin että
se oli autostereovahvistin. Ja tulleja siitä ei tarvitsisi maksaa, koska
se oli vastalahja englantilaiselta ystävältä. Eräs RWR:n
mies oli käynyt edellisenä kesänä Englannissa ja vienyt
eräälle ystävälleen lahjaksi hyvän lastin viinaa.
No nyt kyseinen ystävä Englannista lähetti vastalahjaksi itse
tekemänsä autostereovahvistimen. Ja tällaisella selityksellä
ULA-lähetin saatiin tullista läpi ilman maksuja.
Muuten Suomeen on takavuosina tuotu lähettimiä ja stereoenkoodereita
mm. korvalappustereoina, discolaitteita, valoefektilaitteita, jne. KISS FM:n
ensimmäinen varsinainen lähetys oli 8.10.1988 kello 23.00. Ja alusta
alkaen stereona. Alkuvuosina KISS FM:n ohjelmista vastasivat lähinnä
ex-RWR DJ:t Tex Willer, Pale ja Radio-Rambo. Itse operaattorit hoitivat lähinnä
teknistä puolta ja ohjelmien lähettämistä.
KISS FM-studiossa oli 1980-luvun lopussa 3 kappaletta kasettidekkejä,
2 täysautomaattista levysoitinta, 2 cd-soitinta (toinen jinglekoneena),
mono digitaalikaiku, 6-kanavainen stereomixeri ja mikrofonit.
Veronica FM:n lähettimen lisäksi lähetyskalustoon kuuluivat
auton akku, Phillipsin stereonauhuri ohjelmakasettien pyörittämiseen
ja englantilaisvalmisteinen stereoenkooderi. Antennina oli tilanteen mukaan
puoliaaltodipoli tai 2-3 elementtinen yagi.
KISS FM lähetteli 1980-luvun lopussa lähinnä autosta. Volkkarin
takapenkille kasattiin lähetinkamat ja signaali lähti pihalle autoon
asennetusta piiska-antennista. Autolla ajeltiin pillurallin seassa Jyväskylän
keskustassa. Välillä iskettiin johonkin parkkiin ja kierreltiin
parkkeerattujen autojen välissä mainostamassa että Käännä
nyt taajuudelle 95,9 MHz.
Toisinaan auto ajettiin parkkiin jollekin hyvälle paikalle, esimerkiksi
Harjulle tai Laajavuoreen, ja ajettiin koko lähetys samasta paikasta.
Välillä oltiin metsässä ja nostettiin antenni ylös
puuhun. Laitteet oli silloin puun juurella.
Ohjelmistollisesti KISS FM muistutti edeltäjäänsä RWR:ää.
Musiikki oli lähinnä discoa ja aseman tunnisti helposti vahvasta
kaiusta. Runsaasti käytettiin myös erilaisia tehosteita, jinglejä
ja Amiga-tietokoneella tehtyjä samplauksia. Musiikillisia erikoisohjelmia
tehtiin mm. rock-, heavy- ja Golden Oldies-musiikista.
KISS FM:n osoite on alusta alkaen ollut tuttu Wuppertalin boxi. Kuuluvuusraportteihin
ja kirjeisiin vastataan omalla QSL- kortilla. Toisinaan myynnissä on
ollut myös omakustannushintaan ohjelmanauhotteita, minitarroja, ikkunatarroja
autoon ja T- paitoja.
Telehallintokeskus huomasi alusta alkaen KISS FM:n toiminnan. Lokakuun 1988
jälkeen THK:n antenniautot ovat vaeltaneet Jyväskylään
useita kertoja. Erityisesti silmälläpidon alaisena ovat olleet ex-RWR-miesten
asuintienoot. Tuttu vanhempi Jyväskylän poliisilaitoksen konstaapeli
Havumäki kysyikin jo joskus 1988-89 talvella Tex Willerin kohdatessaan,
että Sitä on taas lähdetty liikkeelle, vai?.
Vappuaattona 1989 KISS FM oli äänessä peräti kolmen tunnin
erikoisohjelmalla. Normaalin vappumenon lisäksi ohjelma sisälsi
mm. kahden australialaisen vaihto-oppilaan haastattelut, suoraa ohjelmaa kahden
vuokratun NMT-puhelimen avulla, ja paljon muuta. Kun lähetin kytkettiin
päälle metsän siimeksessä noin kello 17.00, oli paikalla
kolme KISS FM-operaattoria ja Skannerin tähtireportteri. Mikäpä
olisikaan parempi tapa viettää vappuaattoa, kuin istua kavereiden
kanssa aurinkoisella kalliolla hyvää musiikkia kuuntelemassa (ja
lähettämässä). Varsinkin kun mukana oli riittävästi
virvokkeita...
 |
KISS FM:n operaattoreita saapumassa lähetyksen jälkeen metsästä autolle lähetyskaluston kanssa Jyväskylässä vappuna 1989. |
Pullokorkkien paukahdellessa DJ Palen erikoismiksauksen tahtiin operaattorit
innostuivat antamaan lyhyen haastattelun Skannerille.
Skan: Minkä takia te hypitte pitkin metsiä radio-ohjelmaa lähettämässä?
Mihin te ja KISS FM pyritte?
KISS: Hypimme pitkin metsiä, koska tämä on mielestämme
tärkeää pioneeritoimintaa. Olemme oikean asian, eli vapaan
radion etuvartiona. Haluamme myös protestoida yhteiskuntaa vastaan. Miksi
kaiken pitää olla kiellettyä? Haluamme saada ihmiset ymmärtämään
mikä on tilanne Suomessa. Ja ehkä saamme innostettua ihmisiä
mukaan asiaan tavalla tai toisella. Toki me myös pidämme tästä
hommasta. Tällainen harraste jossa on sykettä, on paikallaan.
Skan: Vieläkö piraatteja tarvitaan? Onhan Suomessa jo 40 paikallisradiota.
KISS: Kyllä piraatteja tarvitaan. Paikallisradiot eivät ole löytäneet
tai tavoittaneet sitä samaa henkeä kuin vapaa radio. Ne ovat niin
valvottuja ja ohjattuja ja sensuuri pelaa kuin YLE:ssä. Ne on kaikki
samaa massaa.
Skan: Mitä tekisitte, jos saisitte yllättäen laillisen luvan?
KISS: KISS FM ei tule koskaan siirtymään lailliseksi.
Skan: Mitkä ovat piraattitoiminnan mukavimmat ja ikävimmä
KISS: Ikävintä on jatkuva paine. Ei se ole suuri paine, mutta tällainen
jatkuva vaara stressaa kyllä jonkun verran. Parasta on se, kun saa palautetta
tavalla tai toisella. Tuntuu mukavalta, kun kuulee ihmisten vaikka kahvilassa
puhuvan keskenään KISS FM:stä ja kertovan että ovat tyytyväisiä
meidän toimintaan ja ohjelmiin.
Skan: Miten kauan aiotte vielä jatkaa?
KISS: Me ollaan kaikki vielä aika nuoria. Ei sitä koskaan tiedä
miten kauan näissä hommissa voi olla mukana. Toimintaa jatketaan
niin kauan kuin se tuntuu mukavalta. Toivottavasti sitten on aseman toiminnalla
jatkajia mukana, kun nykyiset miehet siirtyy muualle tai muihin hommiin. Jälkikasvua
ollaankin jo ajamassa sisään mukaan lähetystoimintaan.
Skan: Onnea matkaan KISS FM, ja "Be careful out there!"
Vuonna 1989 KISS FM:n toiminta hiljeni vähin erin. Operaattorit lähtivät
armeijaan, siirtyivät toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, valmistautuivat
ylioppilaskirjoituksiin...
Vuonna 1989 KISS FM kuitenkin mm. tilasi eräältä toiselta
suomalaiselta piraattiradiolta lyhytaaltolähettimen. Tämä SW-lähetin
toimitettiinkin perille syksyllä 1989, mutta tiettävästi sitä
ei koskaan käytetty. SW-lähettimen myöhemmät vaiheet eivät
ole tiedossa.
KISS FM oli muutamia vuosia hiljaa. Lähetinkalusto makasi ensin Jyväskylässä
erään kerrostalon sähköpääkopissa ja sittemmin
operaattoreiden nurkissa. 1990-luvun alkupuolella RWR:n DJ Tex Willer ja Jyväskylässä
toimineen Radio Galaxyn operaattori DJ Mega Hertsi etsivät käsiinsä
toisen KISS FM:n operaattoreista. Lähetin oli tarkoitus saada taas käyttöön.
DJ Mega Hertsi ostikin itselleen KISS FM:n Veronica FM PLL- kideoskillaattorilähettimen.
Rahat jaettiin samalla porukalla, joka oli ollut kolehtia keräämässä
kesällä 1988 Prisman parkkipaikalla. DJ Mega Hertsi otti lähettimen
käyttöön ja Radio Galaxy vaihtoi samalla nimensä KISS
FM:ksi. Näin perinteinen KISS FM-nimi jatkoi elämäänsä
Jyväskylässä. Sama lähetin, mutta uusi käyttäjäsukupolvi.
1990-luvun puolessavälissä ja loppupuolella KISS FM on ollut äänessä
Jyväskylässä silloin tällöin tutulla taajuudella
95,9 MHz. Pysy taajuudella. Kun kuulet tutun vapaan radioaseman äänessä,
lähetä postia osoitteella KISS FM, P.O.Box 220342, D-42373 WUPPERTAL,
Germany.
|