Radio Galaxy - maineen ylläpitäjä
V8 höyrysi ja soratie pöllysi kun karautimme autoletkan viimeisenä
Jyväskylän laitakaupungilla sijaitsevan omakotitalon
pihaan. Oli lauantai 16. toukokuuta 1992 kello 21.35.
 |
Radio Galaxyn ULA-lähetyskalusto ja operaattori DJ Mega Hertsi Jyväskylässä kesällä 1992. |
Nousimme autosta ja luoksemme käveli pari nuorta, alle 25-vuotiasta
miestä. Lyhyen neuvonpidon jälkeen siirryimme toiseen
ajoneuvoon, jonka takapenkki ja takakontti olivat jo ennestään
täynnä tavaraa. Kuljettajaksi tuli mies, joka käytti
nimeä DJ Mega Hertsi. Oli aika lähteä.
Kahdella ajoneuvolla siirryimme pimenevässä, viileässä
kevätillassa soraisia metsäteitä pitkin yhä
korkeammalle Jyväskylää ympäröiville
vuorille. Useiden kilometrien taipaleen jälkeen autot
pysähtyivät lähelle erään kukkulan lakea
pölyn jäädessä leijumaan autojen ympärille.
Vasemmalla puolella avautui metsän läpi aukko, josta
saattoi nähdä Jyväskylän keskustan valojen
syttyvän tummenevaan yöhön. Olimme perillä.
Tien penkalle nousseet operaattorit tarttuivat varmoin ottein autoista
löytyviin tavaroihin. Itse tehty 2-elementtinen kvadi oli pian
kasattuna ja kiinnitettynä läheisen puun runkoon.
Säteilykuvion suunta oli kohti kaukana kimmeltäviä
keskustan valoja.
 |
Radio Galaxyn ULA-kalusto autossa. Kuvassa myös DJ Mega Hertsi. |
Kolean ilman ja sateen vaaran takia itse lähetinkalusto kasattiin yhden
auton etupenkille ja jalkatilaan. Lähetin oli englantilaisen
Veronica FM:n valmistama PLL-kideoskillaattori ULA- lähetin,
yksi kolmesta Suomessa olevasta. Tehoa tästä yksilöstä
lähti noin 15 wattia ja kaikki se taatusti yhdelle ja samalle
tarkalle taajuudelle 96 MHz.
12 voltin käyttöjännitteen lähetin sai mukana kulkevasta
auton akusta ja modulaatiota tarjosivat Siemensin korvalappustereot.
Antennin SWR:t on hyvä aina tarkistaa Kaisen SK-2200-mittarilla.
Koaksiaalit ja piuhat kiinni ja asema oli käyttövalmis jo
kello 22.30. Alkoi piinainen odotus.
Hiukan ennen kello 23.00 DJ Mega Hertsi otti yhteyskokeilun lähimpiin
vartijoihin LA-radiopuhelimella. Varsinaisella lähetyspaikalla
oli aseman operaattoreita vain 2 kappaletta, muu miehistö oli
ympäri seutukuntaa väijymässä mahdollisen
poliisi- tai THK-partion saapumisen varalta. Varapoistumisreitti oli
valmiiksi katsottu ja onhan vielä Suomessa metsiä jos
autoreitit olisi tukossa...
Tasan kello 23.00 kytkettiin virta lähettimiin. Autoradio he-räsi
henkiin taajuudella 96 MHz ja Madonnan musiikki valtasi radioaallot
DJ Saigonin juonnon kera. Leveä hymy valtasi operaattoreiden
kasvot. "On se aina yhtä mahtavaa heittää
ohjelmaa eetteriin", tiivisti DJ Hertsi kaikkien ajatukset.
Radio Galaxy oli taas äänessä.
Historian siipien havinaa
Radio Galaxy on pitkän tien hiljainen puurtaja. Pääoperaattori
Hertsi kiinnostui radiosta aluksi vuonna 1984 DX-kuuntelun muodossa.
Sittemmin alkoi myös lähetinpuoli kiinnostaa lähinnä
LA-puhelinten muodossa vuoden 1986 aikoihin. Vapaasta radiosta hän
kiinnostui kuunneltuaan Right- Wing Radiota (Radio Caroline)
keväällä 1988. Kiinnostusta piti yllä vuosina
1988-89 Jyväskylässä aktiivisesti lähetellyt KISS FM (95,9 MHz FM Stereo).
Vuonna 1989 Hertsi päätti yritellä itsekin jonkinlaista
ULA-lähetystoimintaa. Tästä syystä hän
rakenteli erilaisia puoliwattisia palikoita ja tilasi myöhemmin
osat kunnolliseen 8-wattiseen. Varsinkin vuonna 1991 yritys oli
kovaa, mutta 8-wattisen driverin saaminen vireeseen osoittautui
erittäin vaikeaksi, vaikka lähetin rakennettiin ihan
uusiksi kaksi kertaa. Tämä tie-tysti laimensi innostusta.
Syksyllä 1991 Hertsi kuuli että nyt olisi mahdollisuus saada kohtuullisen
edullisesti valmiita ja taajuusvakaita tehdastekoisia ULA-lähettimiä.
Niinpä tilattiin loppuvuodesta 1991 Veronica FM:n tavallisella
oskillaattorilla varustettu lähetin. Yllättäen
tehtaalta tulikin pienen virheen ansiosta aito
PLL-kideoskillaattorilähetin! Laite on todella hyvälaatuinen,
sillä se täyttää myös Suomen
paikallisradiolähetinvaatimukset taajuusvakavuuden suhteen.
Täysin samanlaisia onkin paikallisradiokäytössä
muualla Euroopassa.
 |
Radio Galaxyn 2-elementtinen jagiantenni. |
 |
Radio Galaxyn mainos 1980- ja 1990-lukujen vaihteesta. |
Tammikuusta 1992 lähtien Galaxy on ollut äänessä varsin
säännöllisesti taajuudella 96 MHz perjantai- tai
lauantai-iltaisin alkaen kello 23.00. Galaxy ei tarkoituksella ole
hakenut julkisuutta, vaikka mahdollisuuksia olisi ollut aina
televisiota myöten. Tämä on ollut harkittu linja,
sillä asema ei ole halunnut herättää THK:n
kiinnostusta.
Jyväskylähän on THK:lle tuttu peilauspaikka, sillä Nykäsen
kotikaupungissa on ollut voimakastehoista ja säännöllistä
lähetystoimintaa pienin keskeytyksin jo vuodesta 1984 lähtien.
Monet muistavat edelleen RWR:n käryn vuonna 1988 ja KISS FM:n
korkealaatuiset lähetykset stereona ja PLL-
kideoskillaattorilähettimellä.
Galaxy on kuitenkin aivan oma asemansa ja operaattoreina ovat ihan eri miehet
kuin Jyväskylän aiemmilla asemilla. Jälkikasvu on siis
ollut hyvää. Galaxyn operaattori DJ Mega Hertsi
tunnustaakin juuri Jyväskylän aiempien asemien olevan
hänelle innoituksen lähde. Perinteitä on vaalittava,
mistä johtuu mm. lähetystaajuuden 96 Mhz valinta.
Ohjelmallisestikin Galaxy muistuttaa edeltäjiään. Tämä johtunee
osittain siitä, että ohjelmia on ahkerasti ollut
juontamassa mm. ex-RWR/KISS FM-DJ Saigon. Galaxyn ohjelmat ovat
nuorille suunnattuja musiikkiohjelmia. Soitettu musiikki on
sekalaista discoa ja rockia, uutta ja vanhaa. Asema soittaa myös
muuta kuin listakamaa. Kaiku- ja jingle-efektit ovat tietysti mukana
kuvassa.
Aseman saama palaute on ollut enimmäkseen myönteistä.
Erityisesti on kiitelty musiikkityyliä ja sitä että
tällainen vapaa radioasema ylipäänsä on
toiminnassa ja olemassa. Oikeastaan ainoat moitteet ovat tulleet
"liiallisesta" kaiun käytöstä. Puheesta ei
kuulema saa selvää. Juontaja DJ Saigon kommentoi että
ei siitä ole tarkoituskaan aina saada selvää.
Kaiku on ohjelmaelementti ja se on ennen kaikkea kaunista.
Virrat poikki
Jutellessamme ilta pimenee yöksi ja kello on jo yli puoli kaksitoista.
45-minuuttinen ohjelmakasetti lähenee loppuaan eikä THK:ta
ole vielä näkynyt. Nauhalla Saigon heittää
viimeiset herjat ja kasetti pyörähtää loppuun.
Kengät irti akun navoista ja 96 MHz on taas lohduttoman tyhjä
ja hiljainen. Sata kättä kaupungin keskustassa työntää
kasetin automankan pesään ja toivoo että Galaxy olisi
taas ensi viikonloppuna äänessä.
Taskulamppujen valossa lähetinkalusto pakataan laukkuihin. Antenni tiputetaan
alas puusta ja kasataan kuljetuskuntoon. Autot käynnistetään
ja letka valuu pitkin sorateitä ulos metsästä kohti
sivistystä. Vahdit kertovat lähetyksen onnistuneen hyvin ja
kuuluvuuden olleen hyvä myös Jyväskylän
keskustassa.
Galaxy lähettää turvallisuussyistä epäsäännöllisin
väliajoin ja aina mobilena eri paikoista. Kuuntelijoille tämä
merkitsee tietysti epävarmuutta siitä onko asema tänään
äänessä vai ei. Samoin kuuluvuus eri alueilla
vaihtelee sen mukaan missä päin lähetyspaikka
kulloinkin on.
Tuopin äärellä
Onnistuneen lähetyksen jälkeen on toisinaan tuoppi paikallaan. Ja
mikäpä olisi parempi paikka tuopille kuin Jyväskylän
uusi kävelykatu ja terassi. Vaikka viileässäkin yössä.
DJ Mega Hertsi on puhelias mies, joten antakaamme hänelle
puheenvuoro.
Ydinporukka meillä on aika pieni, metsään halukkaita kavereita on
vaikeampi löytää kuin väijymiehiä. Nyt
ollaankin virittelemässä yhteistyötä Radio
Milliwatin kanssa sekä ohjelmanteon että lähetysten
suhteen. Galaxyllä ei ole vielä omaa osoitetta, joten
meille voi kirjoittaa Milliwatin kautta. Wuppertalin boxia Galaxy
itse ei voi käyttää, koska Saksassa toimii jo
samanniminen iso asema. Niin, ja olemme valmiita ottamaan hommaan
mukaan lisää porukkaa. Töitä riittää,
ottakaa kiinnostuneet yhteyttä.
 |
RadioGalaxyn ULA-lähetinkalusto auton etupenkillä Jyväskylässä kesällä 1992. Menossa lähetys taajuudella 95,9 MHz stereona. Kuvassa myös operaattori DJ Mega Hertsi. |
Se on upea tunne kun lähetys onnistuu, suunnitelmat toteutuu ja
saadaan palautetta, kommenttia kuuntelijoilta. Toki takaiskujakin
tulee vähän väliä, mutta tilanne helpottui paljon
valmiin lähettimen myötä. Nyt ei mene kaikki
vapaa-aika lähettimen ruuvailuun.
Meillä on paljolti samat motiivit homman pyörittämiseen kun
muillakin. Hauskan pitäminen on tärkeää ja
kyllähän lähtökohta on se, että
radiotoimintaa pitäi-si Suomessa vapauttaa. Kaikilla pitää
olla mahdollisuus perustaa oma asema. Paikallisradioita tarvitaan
lisää. Asemilla pitäisi olla erilaiset ohjelmistot.
Eri ryhmille (musiikillisesti, jne.) omat asemat.
Suurin ongelma tässä vapaa radio-toiminnassa on laittomuus. Ei
siihen totu. Aina lähetyksissä on mukana pieni stressi ja
pelko. Jos poliisi tai THK iskee. Kyllä jokainen operaattori
pelkää. Siitä huolimatta aseman perustaminen kannattaa
ilman muuta. Uusia vapaita radioasemia tarvitaan kipeästi
kaikille aaltoalueille ja paikkakunnille.
Galaxy ei ole hakenut paikallisradiopulaa, koska mahdollisuudet sen
saamiseen ovat olemattomat. Suoraan sanoen en ole tästä
suinkaan etsimässä itselleni ammattia. Jos joku laillinen
asema tarjoaisi töitä, niin tuskin jättäisin
Galaxyä. Tai ehkä siinä tapauksessa että Galaxyn
toiminta olisi varmistettu niin että uudet operaattorit olisivat
heti valmiina asemaa hoitamaan.
Vapaan radioaseman kuten Galaxyn ja paikallisradion erona on lähinnä
paikallisradioita vapaampi ohjelmatyyli. Nyt on kyllä ilmapiiri
Suomessa vapautunut ja paikallisradiotkaan eivät ole yhtä
jähmeitä ja sensuroituja kuin ennen. Tästä syystä
vapaiden radioidenkin on tsempattava ohjelmistonsa suhteen.
Ihmiset kuuntelee meitä sen takia koska me ollaan erilainen asema. Siinä
on myös sitä laittomuuden tuomaa jännitystä.
Onhan se ihan eri juttu kuunnella laitonta asemaa ja jännittää
onko se enää äänessä minuutin päästä
vai veikö poliisi pojat. Kuuntelijat ja tavalliset ihmiset on
meidän puolella, sillä jokainen täysijärkinen
tajuaa että meistä ei ole kenellekään mitään
haittaa. Ei ihmiset onneksi koe vapaa radiotoimintaa rikolliseksi. En
minäkään.
Silent end
DJ Mega Hertsi tyhjentää tuopin ja kävelee yöhön
tyhjenevältä terassilta. Me syömme vielä kebabit
ennen kuin annamme V8:n viedä kohti kotia. Tallennan
muistaessani taajuuden 96 Mhz radion neljännelle muistipaikalle.
Täytyy muistaa kuunnella olisiko Galaxy taas äänessä
ensi lauantaina. Madonna soi yössä.
|